Co oznacza termin silnik EC?

Silnik prądu stałego = silnik komutowany elektronicznie

Silnik prądu stałego jest bezkomutatorowym silnikiem prądu stałego z magnesami trwałymi wbudowanymi w wirnik i komutacją elektroniczną. Elektronicznie komutowany jest silnikiem bezszczotkowym, którego zasada działania jest analogiczna do struktury pracy silnika stałoprądowego.

Zasada działania silnika EC

Płynność i precyzja regulacji prędkości obrotowej silnika EC jest zapewniona przez wbudowaną elektronikę komutacyjną - regulator. Pole magnetyczne wytworzone przez magnesy trwałe wbudowane w wirnik reaguje na zmianę wektora pola magnetycznego poprzez zmianę strumienia napięcia w uzwojeniu stojana.

Regulator w sposób ciągły oblicza i dostarcza wymaganą polaryzację do uzwojenia stojana, aby jak najdokładniej sterować prędkością obrotową wirnika. Silnik wrażliwie reaguje na zmiany sygnałów sterujących (prąd 4-20mA lub potencjał 0-10V) i zapewnia, że wirnik obraca się z żądaną prędkością przy możliwie najniższych kosztach energii.

Podłączenie odbywa się bezpośrednio do źródła prądu stałego, lub poprzez moduł przełączający - do źródła prądu zmiennego (220V, 380V). Poprzez magistralę lub interfejs urządzenia, grupy wentylatorów mogą być sterowane przez PC lub PDA.

Wentylatory opracowane na bazie silników EC nazywane są potocznie wentylatorami EC. Dzięki precyzyjnej reakcji na sygnały, wentylatory EC płynnie zmieniają prędkość obrotową i zapewniają dostarczenie wymaganej w danym momencie ilości powietrza.

Elektrycznie komutowane silniki EC są obecnie najbardziej obiecującym i energooszczędnym rozwiązaniem do zastosowania w różnych systemach ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.

Silniki EC charakteryzują się wysoką sprawnością i optymalną kontrolą w całym zakresie prędkości obrotowych.

Wentylatory EC to inteligentna technologia! Wyróżnia się optymalnym sterowaniem silnikiem, wysoką wydajnością dzięki wbudowanej elektronice sterującej.

Co może zrobić fan EC?

Wentylatory EC wyróżniają się oszczędnym zużyciem energii i doskonałymi możliwościami sterowania.

Wentylatory EC, uruchamiane przez energooszczędne silniki, posiadają elektroniczną regulację (komutację), która jest zawsze ustawiona na optymalną pracę. Dzięki tej zasadzie silniki te pracują synchronicznie, bez poślizgu, a tym samym nie ponoszą żadnych strat. Oznacza to, że sprawność energetyczna silników EC jest wyższa niż wentylatorów AC.

Dzięki wbudowanej elektronice sterującej, silniki EC mogą płynnie regulować liczbę obrotów i elastycznie dostosowywać się do zmian wymaganej ilości powietrza, zachowując tym samym wysoki współczynnik sprawności. Dlatego przy tej samej wydajności w odniesieniu do objętości powietrza zużywają one znacznie mniej energii niż napędy zmiennoprzepływowe AC.

Kolejną cechą szczególną silników EC jest ich potencjał oszczędności energii nie tylko podczas pracy przy pełnym obciążeniu, ale przede wszystkim przy obciążeniu częściowym. W porównaniu do silników asynchronicznych o tej samej mocy tracą one znacznie mniejszą sprawność (TAC) w zakresie obciążenia częściowego.

Innym aspektem środowiskowym związanym z systemami uzdatniania powietrza i klimatyzatorami jest poziom hałasu. Również tutaj silniki EC okazują się zaletą, ponieważ podczas pracy generują mniej hałasu i drgań.

Struktura silnika EC

Zalety wentylatorów EC

Duży potencjał oszczędności energii

  • Oszczędność energii, ścisła kontrola, poprawiona charakterystyka aerodynamiczna wirnika wentylatora bezpośredniego napędu.

Zintegrowany elektroniczny system sterowania silnikiem.

  • Dostępność urządzeń do regulacji prędkości, sterowania, monitorowania i łączenia w sieci.
  • Brak obciążeń udarowych w przeciwieństwie do silników trójfazowych.
  • Wyższa sprawność (do 90%), niższy pobór ciepła.
  • kompaktowy silnik / brak urządzeń zewnętrznych, takich jak przemienniki częstotliwości i transformatory.
  • Mniejsze zużycie kabli / mniej miejsca w obudowie.
  • Zintegrowany filtr EMC i filtr szumów.
  • Dostosowanie wydajności wentylatorów w zależności od środowiska dzięki sterowaniu i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała objętość).

Konserwacja i długotrwałe utrzymanie nie są wymagane.

  • Stosowane są standardowe jednostki wtykowe.
  • Zwiększona niezawodność dzięki zmniejszeniu liczby komponentów.

Niski poziom hałasu i wibracji.

  • bardziej kompaktowa konstrukcja silnika i koła wentylatora, mniejsze zapotrzebowanie na miejsce, bardziej bezpośredni przepływ powietrza, lepsze odprowadzanie ciepła, mniejsza emisja hałasu
  • Hałas silnika praktycznie nie występuje przy pracy z częściowym obciążeniem

Wszechstronność zastosowania silników EC

  • możliwość pracy z częstotliwością 50 i 60 Hz na całym świecie
  • szerszy zakres napięć (1 ~ 200 ... 277 V AC lub 3 ~ 380 ... 480 V AC)
  • Działanie, nie zależne od liczby przyłączy

Dzięki kontroli i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała głośność).

Efektywność energetyczna

- Ilość faktycznie zużytej energii jest znacznie wyższa niż w przypadku silników momentowych.

Kompaktowa konstrukcja

- Elektronika sterująca jest już zintegrowana i dlatego nie rzuca się w oczy.

Na przykład: wymiary wentylatorów EC są znacznie bardziej kompaktowe i wymagają mniej miejsca do montażu.